Iäkkäämmässä autossa päästöarvojen nousu yli sallittujen rajojen on täysin mahdollista, vaikka selkeää teknistä vikaa ei olisikaan havaittavissa. Kyse on usein moottorin luonnollisesta kulumisesta, joka vaikuttaa sen toimintaan ja palamisprosessiin. Myös polttoaineen laatu, ajotapa ja ilmasto-olosuhteet voivat aiheuttaa kohoavia päästöarvoja. Tällainen tilanne on tyypillinen erityisesti yli 10 vuotta vanhoissa ajoneuvoissa, vaikka auto muuten toimisi moitteettomasti.

Voiko vanhan auton päästörajat ylittyä ilman teknistä vikaa?

Monelle autoilijalle tulee yllätyksenä, että ikääntyneen ajoneuvon pakokaasupäästöt saattavat ylittää määrätyt raja-arvot ilman havaittavaa teknistä ongelmaa. Tämä on kuitenkin varsin yleinen ilmiö, joka selittyy useilla luonnollisilla tekijöillä.

Moottorin tavanomainen kuluminen vuosien varrella vaikuttaa sen tehokkuuteen ja kykyyn polttaa polttoainetta puhtaasti. Sylinterien, mäntien ja venttiilien kuluminen heikentää moottorin kompressiota, mikä puolestaan johtaa epätäydelliseen palamiseen ja kasvaviin päästöihin.

Polttoaineen laadulla on myös merkittävä vaikutus. Huonolaatuinen tai pitkään säilytetty polttoaine voi aiheuttaa korkeampia päästöarvoja. Lisäksi ympäristötekijät, kuten erityisen kylmät olosuhteet, voivat tilapäisesti nostaa päästöjä ilman teknistä vikaa.

Miksi vanhan auton päästöt ylittävät raja-arvot vaikka auto toimii normaalisti?

Auton ikääntymiseen liittyy useita luonnollisia tekijöitä, jotka nostavat päästöarvoja ilman että autossa on selkeää vikaa. Moottorin kuluminen on näistä merkittävin. Vuosien mittaan moottorin sisäosat kuluvat, jolloin tiivisteet eivät ole enää täydellisiä ja palotilaan saattaa päästä ylimääräistä ilmaa tai öljyä.

Katalysaattorin vanheneminen on toinen keskeinen syy. Katalysaattori puhdistaa pakokaasuja hapettamalla ja pelkistämällä haitallisia yhdisteitä, mutta sen teho laskee ajan myötä. Kovin vanha katalysaattori ei pysty enää tehokkaasti muuntamaan hiilimonoksidia, hiilivetyjä ja typen oksideja vaarattomampaan muotoon.

Sytytystulppien tehokkuuden heikkeneminen vaikuttaa myös päästöihin. Kuluneet tulpat eivät synnytä optimaalista kipinää, mikä johtaa epätäydelliseen palamiseen ja korkeampiin päästöihin. Samoin polttoainesuuttimien likaantuminen voi häiritä polttoaineen optimaalista suihkutusta, vaikka auto muuten toimisi normaalisti.

Miten päästörajoja mitataan katsastuksessa?

Katsastuksessa päästömittaukset tehdään eri tavoin bensa- ja dieselmoottoreille. Bensiiniautoille mittaus suoritetaan yleensä pakoputken päästä otettavalla näytteellä, josta analysoidaan hiilimonoksidi (CO) ja hiilivedyt (HC). Mittaus tehdään sekä joutokäynnillä että korotetulla kierrosluvulla.

Dieselautojen kohdalla mitataan pääasiassa pakokaasun näkyvää savutusta (opasiteetti). Tämä kertoo, kuinka tehokkaasti polttoaine palaa. Savutusmittaus tehdään kuormittamalla moottoria ja mittaamalla pakokaasujen valonläpäisykykyä.

Raja-arvot määräytyvät auton iän ja päästöluokan mukaan. Uudemmille autoille on tiukemmat raja-arvot, kun taas vanhemmille on sallittu korkeampia päästölukemia. Esimerkiksi vuoden 2001 jälkeen rekisteröidyillä EURO 3 -päästöluokan bensiiniautoilla CO-raja on tyypillisesti 0,2% korotetulla kierrosluvulla, kun vanhemmilla autoilla raja voi olla 0,3% tai korkeampi.

Kuinka voin valmistautua vanhan auton päästömittaukseen?

Vanhan auton päästömittaukseen kannattaa valmistautua huolellisesti, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Auton perusteellinen lämmittäminen ennen katsastusta on ensiarvoisen tärkeää. Kylmä moottori tuottaa huomattavasti enemmän päästöjä kuin käyttölämpöinen.

Päivää tai paria ennen katsastusta on hyvä ajaa autolla moottoritiellä tai maantiellä reippaampaa vauhtia vähintään 20-30 minuuttia. Tämä puhdistaa moottoria ja katalysaattoria, mikä voi alentaa päästöarvoja merkittävästi.

Tankkaa autoon laadukasta polttoainetta. Premium-laatuiset polttoaineet sisältävät usein puhdistavia lisäaineita, jotka voivat parantaa palamisprosessia. Markkinoilla on myös erityisiä polttoaineen lisäaineita, jotka on suunniteltu vähentämään päästöjä.

Tarkista moottoriöljyn määrä ja kunto. Likainen tai liian vanha öljy voi vaikuttaa negatiivisesti päästöarvoihin. Ilmansuodattimen puhtaus on myös tärkeä tarkistuskohde, sillä tukkeutunut suodatin voi nostaa päästöarvoja huomattavasti.

Mitä tapahtuu jos auto ei läpäise päästömittausta?

Jos autosi ei läpäise päästömittausta, katsastus hylätään ja saat korjauskehotuksen. Uusintakatsastus on suoritettava yleensä kuukauden sisällä ensimmäisestä katsastuksesta. Uusintakatsastuksessa tarkastetaan vain ne kohteet, jotka johtivat hylkäykseen.

Tyypillisiä korjaustoimenpiteitä päästöongelmiin ovat katalysaattorin vaihto, sytytystulppien ja -johtojen uusiminen, lambda-anturin vaihto, sekä polttoainejärjestelmän puhdistus. Näiden toimenpiteiden kustannukset vaihtelevat sadoista euroista yli tuhanteen euroon, riippuen auton mallista ja korjauksen laajuudesta.

Katsastuskontilla saat asiantuntevaa neuvontaa hylkäystilanteessa. Asiantuntijamme voivat auttaa tunnistamaan todennäköisimmät syyt kohonneisiin päästöihin ja antaa suosituksia tarvittavista korjaustoimenpiteistä. Näin vältyt turhilta korjauskustannuksilta ja voit keskittyä olennaisiin toimenpiteisiin.

Voiko päästörajoja koskeviin vaatimuksiin saada poikkeuksia vanhalle autolle?

Suomen lainsäädäntö tarjoaa tiettyjä poikkeuksia päästörajoihin erityisesti vanhoille ajoneuvoille. Museoajoneuvoilla on erityisasema: yli 30 vuotta vanhat museorekisteröidyt ajoneuvot on vapautettu monista päästövaatimuksista, vaikka niillekin tehdään silmämääräinen päästötarkastus.

Ennen vuotta 1978 käyttöönotetut bensiinikäyttöiset henkilöautot on vapautettu pakollisesta päästömittauksesta. Samoin ennen vuotta 2007 käyttöönotetut dieselkäyttöiset kevyet ajoneuvot, joissa ei ole valmistajan asentamaa OBD-järjestelmää, on vapautettu laajennetusta päästömittauksesta.

Alueellisia eroja ei Suomessa varsinaisesti ole, sillä katsastuksen vaatimukset ovat valtakunnallisia. Yksittäistapauksissa poikkeuslupia voi hakea Traficomilta, mutta näiden myöntäminen on harvinaista ja edellyttää yleensä erityisiä perusteita.

Vanhan auton päästöjen hallinta – avain onnistuneeseen katsastukseen

Vanhan auton päästöjen hallinnassa säännöllinen huolto on avainasemassa. Öljynvaihdot, sytytystulppien uusimiset ja ilmansuodattimien vaihdot kannattaa tehdä jopa suosituksia tiheämmin ikääntyneelle ajoneuvolle.

Ajotavoilla on merkittävä vaikutus päästöihin. Rauhallinen, tasainen ajo ja turhien kiihdytysten välttäminen säästää sekä polttoainetta että vähentää päästöjä. Moottorin tyhjäkäyntiä kannattaa välttää, ja kylmäkäynnistysten jälkeen auto kannattaa ajaa lämpimäksi maltillisella ajolla.

Yleisimpiä korjaustoimenpiteitä päästöongelmissa ovat lambda-anturin vaihto, katalysaattorin uusiminen ja polttoainejärjestelmän puhdistus. Myös säännöllinen ajaminen, erityisesti pidemmät maantieajot, auttavat pitämään moottorin ja pakokaasujärjestelmän puhtaampana.

Katsastuskontin asiantuntijat suosittelevat vanhan auton omistajille ennakoivaa lähestymistapaa: älä odota katsastusta selvittääksesi onko päästöissä ongelmia. Tuo autosi mieluummin tarkistettavaksi jo ennen varsinaista katsastusta, jolloin mahdollisiin ongelmiin voidaan puuttua ajoissa ja välttyä yllätyksiltä. Näin katsastuspäivästä tulee sujuvampi ja todennäköisyys läpäistä päästömittaus kasvaa huomattavasti.

Aiheeseen liittyvät artikkelit